Islam Di Satun
Sejak berkurun lamanya , Islam telah bertapak di Wilayah
Satun. Difahamkan Islam bertapak sejak pemerintahan Kedah Lama dan ianya kekal
sebagai agama rasmi bagi majorati pendududk di Wilayah Satun. Kebanyakkan
mereka berpegang kepada Ahli Sunnah Waljamaah dan mengikut Imam Shafie.
Kini masa kian berubah, masyarakat di bawah pemerintahan
Budhah . Agama Islam tidak dihalang untuk dianuti tetapi tidak diberi perhatian
dan bantuan untuk menjalankan aktiviti keislaman. Bahkan tiada cuti kelepasan
bagi perayaan Umat Islam. Tidak seperti agama Budhah. Perayaan seperti Songkran
atau pesta air dibuat besar besaran di seluruh negara Thai. Kini Songkran
menjadi satu tarikan perlancong di Thailand.
Berbalik kepada agama Islam, oleh kerana pemerintah bukan
Islam,maka Islam di Satun tiada Kekangan untuk bermazhab. Dalam kebanyakan yang
bermahzhab Ahli Sunnah Waljamaah, tidak kurang ramai yang bermahzhab
Wahabi,Gemuda atau Syiah. Di fahamkan bahawa Satun adalah pusat Syiah terbesar dirantau
Asean. Terdapat banyak masjid syiah disetiap pelusuk Wilayah Satun. Begitu juga
dengan Wahabi dan Gemuda. Setiap Mahzhab ada pengikut sendiri dan masjid dan
surau sendiri.
Perbezaan pendapat dalam Islam tidak salah kerana ianya
berlaku sejak kewafatan Baginda Rasullulah Sallallahualaiwasalam lagi. Yang
menimbulkan masalah disini adalah kafir mengkafir dikalangan mereka yang
berpegang kepada mazhab. Pendapat bahawa mazhab yang mereka ikut adalah benar
dan mazhab yang lain dari mereka adalah kafir menjadikan Islam berpecah belah.
Bila Islam berpecah belah maka, kebanyakan penduduk Melayu Satun juga turut
pecah belah . Ini juga menjadi satu punca bahasa Melayu kian pupus di Satun.
Mazhab selain Shafie yang diajar dalam dua bahasa ( Melayu dan Thai ) , mazhab
seperti Syiah ,Gemuda dan Wahabi cuma diajar dalam Bahasa Thai. Ini menjadikan
penduduk biasanya berbahasa Melayu bila menukar mazhab maka bahasa pertuturan
juga di tukar dari Melayu ke Thai. Ini memudahkan mereka berkomunikasi dan
menyampaikan fahaman kepada pengikut.
Dasar pelajaran di sekolah kerajaan juga berperanan
meliberalkan Islam. Walaupun pada peratusan yang kecil di Wilayah Satun yang
penduduk majorati Islam tetapi kesannya boleh dilihat dan dirasai jika anda
bermastautin lebih setahun di Satun. Kesan ini akan ketara bila sekolah
berkenaan terletak dikawasan majorati penduduk Buhdha.
Kesan dari sekolah kerajaan :-
1.
Terasa malu menggunakan nama yang berunsur
Melayu dan Islam. Oelh kerana kemudahan menukar nama di Thailand boleh dibuat
tanpa sekatan maka ramai umat Islam menukar nama berunsur Thai dan Budhah.
2.
Walaupun menutup aurat dibenarkan tanpa sekatan,
banyak masyarakat memilih pakaian berunsur Budhah.
3.
Hidup cara Hi-So ( High Social atau Liberal ) .
Hidup moden cara masyarakat Budhah.
·
ada yang makan semua makanan kedai Islam atau
Budhah tetapi bukan babi dan arak.
·
ada yang makan semua termasuk arak dan babi
Kesan Dari Pengaruh TV. Ada lebih dari 100 siaran TV di Thai
dan beroperasi 24 jam. Kebanyakkan berunsur hiburan,iklan dan ada sedikit unsur
agama.
1.
Perjudian dan pertaruhan dari program Thai
Muay,Lembu Berlaga dan bolasepak melibatkan peratusan umat Islam Satun sangat
tinggi
2.
Pengaruh seks bebas dari iklan ubat peransang
seks lelaki dan wanita
3.
Pengaruh agama Budhah dalam masyarakat Islam di
Satun melalui rancangan TV juga ketara . Kepercayaan kepada telikan nasib dan
kesan dari ceramah agama dalam TV .Program TV berbentuk dokumentari tentang
agama Budhah sedikit sebanyak mempengaruhi minda masyarakat Islam.
4.
Masyarakat cenderung kepada hiburan . Apa saja
hiburan mendapat sambutan besar dari majorati Masyarakat Islam Satun.
Kesan dari dasar kerajaan.
1.
Menyanjung Raja seolah olah dewa atau seorang
yang memiliki makam atau kelibihan dari manusia yang lain.
2.
Sambutan hari keagamaan budhah juga disertai
oleh masyarakat setempat kerana berkhidmat sebagai pegawai kerajaan .
3.
Simbol agama budhah pada logo kerajaan
4.
Keutamaan dan agama rasmi adalah budhah
Kesimpulannya, Dasar Kerajaan yang cenderung pada sesuatu
agama mempengaruhi rakyatnya cenderung pada agama itu. Sebagai contoh kerajaan
Malaysia cenderung pada agama Islam, maka rakyatnya sangat cenderung kepada
agama Islam. Yang membezakan antara rakyat Malaysia dan Thailand, bila kerajaan
Thailand memberi kemudahan kepada agama
budhah, rakyat dan pertubuhan agama terus membantu mengembangkan agama dan
memperkasakan agama budhah . Di Malaysia bila kesedaran dan kemudahan agama
Islam diberi kepada rakyat, rakyat yang mendapat ilmu hasil dari galakan
kerajaan berusaha untuk menumbangkan kerajaan , BUKAN membantu memperbaiki
sistem pemerintahan yang berlandaskan Islam.
Keywords: Islam di satun,Melayu Satun,Makanan
Halal,Wahabi,Germuda,Syiah
Ulasan